Rozwój funkcji słuchowych w poszczególnych okresach rozwoju dziecka:
2-4 latek
W drugim roku życia prawidłowo rozwijające się dziecko osiąga rzeczywisty próg słyszenia to znaczy, że jest w stanie zareagować na najcichszy dźwięk jaki słyszy
Dziecko ma świadomość- czy jest dźwięk, czy go nie ma
identyfikuje i różnicuje nowe wyrażenia dźwiękonaśladowcze, słowa oraz melodie i słowa piosenki,
Uczy się słuchania i rozumienia słów czy też tekstów wypowiadanych czy odczytywanych przez nauczyciela dla całej grupy, a nie jak dotychczas indywidualnie do dziecka
rozumie proste wypowiedzi, dostrzega i różnicuje elementy prozodyczne mowy
określa kierunek, z którego dochodzi dźwięk,
identyfikuje dźwięki pochodzące z najbliższego otoczenia,
rozpoznaje, naśladuje głosy zwierząt i ptaków, pojazdów
łączy obrazki z prezentowanym dźwiękiem.
rozpoznaje głosy wydawane przez przedmioty np. zegar, przedzieranie papieru, kapanie wody z kranu, mieszanie łyżeczką w szklance, itp.
czas trwania sygnału akustycznego (długo-krótko)
ilość nadawanych sygnałów dźwiękowych, (pojedyncze-kilka)
tempo nadawanego sygnału (szybko-wolno),
natężenie dźwięku ( głośno – cicho),
częstotliwość ( wysoko- nisko),
rozpoznaje melodie znanych piosenek;
odtwarza grę na instrumentach perkusyjnych, np.: dwa razy bębenek, jeden raz grzechotka,
wyklaskuje prosty rytm,
umie odszukać i nazwać przedmioty wydające dźwięki,
podejmuje próby dzielenia słów na sylaby,
wymienia słowa rozpoczynające się daną sylabą,
Uzupełnia brakujące rymy. Lata mucha koło … (ucha), Lata osa koło … (nosa) Mały kotek wszedł na … (płotek)
odnajduje obrazki, których nazwy tworzą rymy.
potrafi wybrać spośród kilku przedmiotów 2 wydające taki sam dźwięk,
Określa długości słów- posłuchaj i powiedz, które słowo jest długie a które krótkie
Łączy w całość usłyszane kolejno sylaby np., ma-ma, so- wa , ko-ty, lo- dy, lasy,sa-ła-ta
kończy słowa dwusylabowe( trzysylabowe) w oparciu o obrazki, np. bu-ty, bu-zia, bu-rak itp. I następnie bez obrazków
Liczy usłyszane sylaby
Dziecko rozpoznaje głosy kolegów z grupy
odtwarza rytm na podstawie podanych przez nauczyciela schematów (rysunkowych lub klockowych),
powtarza sylaby wg ustalonej kolejności np. bla-ble, za-pe , ku-gu itp.
przelicza usłyszane dźwięki i odwzorowuje ich liczebność za pomocą drobnych przedmiotów: patyczków, klocków, kredek, itp.,
wypowiada rytmiczne treści krótkich wierszyków np. z wyklaskiwaniem.
Wymyśla rymujące się wyrazy, np. słoń – koń, miasto – ciasto, wanna – panna itp.
Ćwiczy uwagę i pamięć sekwencyjną („Najpierw do woreczka wchodzi krowa, potem pies, a na końcu kot”) podczas wymieniania po kolei przedmiotów dziecko ich nie widzi tylko słucha.
MIŁEJ LEKTURY
NEUROLOGOPEDA G.PRZERADA